Gör det själv sy i dragkedja för hand

publicerat i Allmänt, Gör det själv;
Att sy i dragkedjorna för hand är något som jag börjat med på senare tid. Det är verkligen inte svårt och tar inte heller lång tid. Dessutom blir resultatet snyggare och mer diskret än på maskin tycker jag.
 
Det här behöver du:
Tråd
Synål ganska fin med en längd som du gillar.
Knappnålar
Ett plagg som behöver dragkedja
Och! givetvis en dragkedja men den glömde jag att knäppa kort på såklart =)
 
Jag börjar med att pressa sömsmånen på plagget mot avigsidan
 
Nåla fast dragkedjan med knappnålarna tvärs över kedjan. Det håller kedjan på plats och det blir mindre risk för att tyget glider när sömmen sys. Jag har placerat början på kedjan en cm nedanför kanten så att jag har kvar sömsmån till infodringen sen. Tygkanten placeras också mitt på kedjan så att de båda kanterna möts på mitten.
 
Sedan syr jag för hand med prickstygn. Små minimala stygn på rätsidan och längre ca en centimeter långastygn på baksidan.
 
Lägg andra sidan kant i kant och nåla. Sy andra sidan.
 
Sen är det klart! Tar max en kvart att sy. Inget sprättande och sy om för att det blev fel. Syr man ett snett stygn så märker man det direkt och kan backa. Inga specialpressarfötter heller. Rekomenderas!
 

Taggar: gör det själv, prickstygn, sy i dragkedja för hand, sy i dragkredja;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Fredrikapåvinden:

Åh, åh, åh så bra tips och beskrivning! Detta ska apselut testas nästa gång jag ska sy i dragkedja!!!

Svar: Ja! Gör det jag tror inte att du kommer att ångra dig =)
Jenny Lindqvist

2:a kommentar, skriven , av Linda:

Alltså åh vad glad jag är att du kommenterade min blogg så jag hittade till din. Massor med bra tips och inspiration överallt i den ju!
Det här måste helt klart testas :)

Svar: Hej! Vad roligt att du tittade in och hittar inspiration =) Glad att jag hittade din blogg också.! Ska komma och kolla på dina fantastiska frivoliteter igen! Fantastiskt!
Jenny Lindqvist

3:e kommentar, skriven , av Marianne:

Hej! Ser att ditt intressanta inlägg är flera år gammalt men vill ändå ställa en fråga: Blir det inte dålig hållbarhet med prickstygnstekniken. Varför inte efterstygn från framsidan. Det syns ju mer men det spelar väl ingen roll om man syr snyggt? Håller själv på att sy en sidenklänning med dyrt tyg och ska ha ett blixtlås i sidan för att stänga en "trång" modell. Där kommer att bli ganska mycket slitage. Jag älskar för övrigt att jobba för hand. Inte långa raksömmar men exempelvis som alternativ till zigzagsöm är det bättre och mindre klumpigt. Varför ska man alltid ha så bråttom?
Hälsningar
Marianne

Svar: Ja tanken med prickstygnen är nog att det ska bli så osynligt som möjligt. Om man ska sy en right modell så skulle jag nog sy i ett dolt blixtlås istället. På maskin då. Det blir nog starkare men ändå osynligt. Tack för kommentaren! Ska uppdatera lite oftare nu tänkte jag 😉
Jenny Lindqvist

Kommentera inlägget här :